Správny výber kolobežky zarčí jazdcovi ľahšie a rýchlejšie zvládnutie rôznych trikov.Neexistuje však niaký univerzálny klúč podľa ktorého by sa mal začínajúci jazdec riadiť.Vo všeobecnosti platí kvalitnejšie komponenty menej starostí s údržbou ,menšia váha komponentov čím sa zvyšuje celkový jazdný komfort.
Na začiatok si objasníme z akých dielov sa freestylová kolobežka skladá:
Doska alebo deck
je to zakladná časť kolobežky na ktorej jazdec stojí, doska može mať rôznu šírku a dĺžku ale aj sklon headtube sa može líšit -(tento údaj je však skôr dôležítý pre pokročilých jazdcov) .Materialy použínané na výrobu prevažne hliník vysokej kvality určený na extrémne zataženie.
Riaditka/Bars sú určené na udávanie smeru kolobežky ale taktiež sa s nimi dajú robiť aj triky ako je napr. barspin ,je to čast kolobežky za ktorú sa jazdec drží.
Riadítka byvajú v dvoch hrúbkach,materiál na ne používaný može byť hliník ale aj oceľ.Výška a šírka riadítok sa može upraviť podla požiadavky a výšky jazdca.
Vidlica/fork je to predné čast kolobežky je v nej uchytené predné koliesko.Materiál prevažne hliník ale taktiež aj rozne ine zliatiny ktoré sa vyznačujú vysokou odolnosťou a pevnosťou.
Vidlice sa vyrabajú v troch velkostiach a to na 100, 110 a 120/125mm kolieska .Vidlice bývajú závitové a bezzávitové zaleží od použitia hlavového zloženia.Taktiež sa vidlice líšia aj v použití kompresneho systému, ktorý spája dohromady vidlicu a riadítka.
Hlavové zloženie/headset je veľmi doležitá časť kolobežky ,slúži na lahké otáčanie riadítiek a je veľmi dôležítý pri roznych trikoch.Správny výber headsetu zaručí jednoduchšie zvládnutie nekonečnej skály trikov.
Hlavové zloženia sa delia ma závitové , bezzávitové a integrované .Integrované hlavové zloženia sa používajú k doskam s integrovaným headtubom.Ložiské v hlavových zloženiach možu byť guličkove alebo priemyselné zapuzdrené ktoré sú samozrejme lepšie a idú tichšie a hladšie.
Kolieska/wheels sú vyrábená v roznych farbách s roznym dizajnom stredu kolieska .Používajú sa kolieska dvoch veľkostí a to 100mm a 110mm s plastovým alebo kovovým stredom
.
Kvalita kolieska sa líši od výrobcu.
Ložiská do koliesok zabezpečujú hladký a plynulý chod kolobežky.Je dôležité dať si pozor pri vkladaní ložísk do koliesok aby sa nezničili alebo to radšej nechať na autorizovaný servis kde Vám ochotne poradíme.
Pri nespravnej manipulácii može dojsť k poškodeniu ložísk tak pozor na to spacery ktoré bývajú súčasťou balenia treba použiť a vložiť do kolieska medzi ložiská čím zabránite pretlačeniu ložísk pri montovaní kolieska na kolobežku.
Odímka/Clamp drží riaditká na vidlici čím zabezpečuje bezproblémový chod kolobežky.Double clamp-Dvojitá obímka
Triple clamp -trojitá obímka
Quad clamp-štvoritá obímka
Kompresie -používajú sa pri bezzávitových vidliciach a hlavových zloženiach kde nieje možné použit maticu ako na závitovej vidlici.Sú veľmi doležitou súčasťou kolobežky a zabezpečúju v podstate pevnosť a tuhosť celej kolobežky.Zamedzujú nepríjemnému kývaniu sa riadítok a zabranujú povolovaniu hlavového zloženia.
Kompresia ICS - ide v podstate asi o 20cm dlhý šrób s Ježkom na konci
Tak zvaný ježko sa zatlčie do riadítok a šrob sa zatiahne od spodu vidlice.
SCS kompresia. Niektoré vidlice sú už priamo prisposobené na použitie tehto druhu kompresie.SCS je síce drahšia varianta, ale zato omnoho pevnejšia a kvalitnejšia. Použitie je vcelku jednoduché,SCS sa nasunie na vidlicu miesto Riadítok pritiahne sa vnútorným šrobom o vidlicu a je to,Pozor pri použití SCS je treba zrezať zárez na riadítkách.
GRIPY Gumené alebo silikonové rúčky zaistuju pohodlné držanie kolobežky.
Griptape Protišmykový papier sa lepí na dosku .Ako názov napovedá zabranuje zošmyknuťie nohy s dosky.
Bezpečné a hlavne pohodové jazdenie Vám praje 22scootering.